Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου 2012

Άγιος Θωμάς Ακινάτης (1225-1274)



ΣΧΟΛΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Προ - Κλασσικοί Οικονομολόγοι


Οι Αρχαίοι και οι Σχολαστικοί

Ο Άγιος Θωμάς Ακινάτης, γνωστός και ως Θωμάς του Ακουΐν ή Ακουΐνο, γεννήθηκε περίπου το 1225 και πέθανε στις 7 Μαρτίου του 1274. Υπήρξε ιταλός ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και εντάχθηκε στο Τάγμα των Δομινικανών μοναχών, όπου και διακρίθηκε ως σημαντικός φιλόσοφος και θεολόγος, εκπρόσωπος της σχολής του σχολαστικισμού. Αναφέρεται ακόμη ως Doctor Angelicus και Doctor Universalis, δηλαδή Αγγελικός Δάσκαλος και Παγκόσμιος Δάσκαλος. Το πλούσιο θεολογικό και φιλοσοφικό του έργο επηρέασε σημαντικά τη Δυτική σκέψη, ένα μεγάλο μέρος μάλιστα της μοντέρνας φιλοσοφίας προέκυψε μέσω της πολεμικής που δημιούργησε το έργο του, ιδιαίτερα στους τομείς της ηθικής, του φυσικού νόμου και της πολιτικής θεωρίας.


Ο Άγιος Θωμάς Ακινάτης ήταν ένας από τους μελετητές εκείνους, που δημιούργησε τη μελέτη των οικονομικών, και κύριο μέλημά τους ήταν τοκογλυφία. Την εποχή αυτή η οικονομική σκέψη κυριαρχείται από τα ευρύτερα κοινωνικά και θρησκευτικά ζητήματα που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ψυχολογία του μεσαιωνικού βίου γενικότερα. Το βασικό ενδιαφέρον στρέφεται λοιπόν στο θέμα της "δίκαιης τιμής" και της σκοπιμότητας (ορθότητας) του τόκου. Με πιο απλά λόγια, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο πώς πρέπει να συμπεριφέρονται οι άνθρωποι στην οικονομική τους δραστηριότητα στα πλαίσια μιας ευρύτερης αντίληψης για την κοινωνία.

Ο Άγιος Θωμάς, όπως αναφέρει ο Αριστοτέλης υποστήριζε ότι «για να ζήσουν από την τοκογλυφία είναι εξαιρετικά αφύσικο». Ο Άγιος Θωμάς Ακινάτης υποστήριξε πως η λειτουργία των χρηματών είναι η μέτρηση των καρπών της οικονομικής δραστηριότητας - είναι ένα μέσο συναλλαγών. Τα χρήματα είναι ένα μέτρο των πραγμάτων που πωλούνται - είναι ένα κατάστημα της αξίας. Αλλά τα χρήματα, και αυτά τα ίδια, δεν δημιουργούν τους καρπούς της οικονομικής δραστηριότητας.

Το χρήμα δεν είναι το ίδιο εμπόρευμα που μπορεί να πωληθεί. Ο Ακινάτης ουσιαστικά είπε ότι τα χρήματά σας, από τη στιγμή που τα δαπανάται έχουν εξαντληθεί. Υποστήριζε, ότι ήταν ηθικά λάθος για κάποιον να πουλήσει ένα κέικ, να χρεώσει για το κέικ, και στη συνέχεια να χρεώσει ξανά το άτομο να φάει πραγματικά το κέικ. Αυτό ήταν διπλή τιμολόγηση ή κλοπή. Ο Ακινάτης υποστήριξε επίσης ότι η τοκογλυφία ήταν μια μέθοδος πώλησης χρόνου - δηλαδή επι τοκογλυφίας, που πρέπει να καταβληθεί με την ενέργεια και το χρόνο του δανειολήπτη. Αλλά ο χρόνος ανήκε μόνο στο Θεό, έτσι δεν ήταν μόνο τοκογλυφία, αλλά ένα είδος κλοπής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: